14:00 Kaplnka – Nemecko – Anne Brussauová: V mojej izbe

Názov školy: Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart, Abteilung Figurentheater

Inscenačný tím

Réžia: Anne Brüssau

Dramaturgia: Anne Brüssau

Hudba: Philip Riediger

Scéna:Léo Lévy- Laheunesse

Kostýmy:Anne Brüssau

Svetelný dizajn:Léo Lévy- Lajeunesse

Choreografia:Anne Brüssau

Účinkujú:Anne Brüssau

Inscenácia je inšpirovaná fenoménom Hikkikomori v Japonsku a časť príbehu rozpráva osoba, ktorá je odtrhnúta od spoločnosti.

“Počuli ste niekedy príbeh o Hikkikomori? Žili v malých izbách. Počul som, že jeden z nich žil v kuchyni. Celých 6 rokov! Skrývajú sa pred vonkajším svetom.”

Publikum sa nedozvie nič o tejto postave, ani o jej minulosti alebo mene a motivácií. Tieto prázdne “priestory” si má publikom doplniť samo. Tento spôsob uprednostňuje, keď diváci dokážu identifikovať to, čo sa v diele stane a keď si každý môže vytoriť svoju vlastnú predstavu o diele.

Snažil som sa pracovať s vlastnými skúsenosťami o vyhorení a bol som zvedavý na moment, keď spadnete a ste len sekundu pred kolíziou a dopadom na dno. Čo sa deje po kolízií? Ako sa niekto znova dokáže postaviť  a vyjsť na vrchol?

Osoba odomkne izbu. Dni plynú. Prostredie sa začína čoraz viac rozpadávať,  mizne v pozadí a osoba si vytvára vlastnú realitu. Vzťah medzi osobou a žiarovkou začína narastať, pokiaľ tento krehký pocit spoločnosti nie je prerušený všetkým zdanlivo nezmyselným. Vo vnútri tmavej temnnoty je bod uznania, bod strateného humoru, bod zlomu. Osoba si začína strhávať kožu ako konečný akt oddelenia sa. Po tejto premene má osoba možnosť opustiť izbu.

 Na konci diela sa publikum vráti späť ku skutočnej svetlej a prázdnej izbe, konfrontovanej s ich vlastnou realitou.

17:00 Divadlo Lab – Česká republika – Ingmar Bergman: Šepoty a výkriky

Škola: DAMU/ Akademie múzických umění v Praze – Divadelní fakulta

Inscenačný tím

Režisér: Norbert Závodský

Dramaturgia: Kateřina Slezáková

Hudba: Aid Kid

Scéna: Martin Šimek

Kostými: Alena Dziarnovich

Svetelný design: Šimon Kočí

Obsadenie: Magdalena Kuntová, Denisa Barešová, Jindřiška Dudziaková, Anna Peřinová, Vojtěch Vodochodský, David Kozák, Vladimír Pokorný, David Krchňavý

Štyri ženy. Tri sestry a služobná. Navzájom tak protikladné povahy. A napriek tomu ich spája bezprostredne prežívaná prítomnosť. Tvárou v tvár umieranie jednej zo sestier je každá zo žien nútená ku konfrontácií so svojou vlastnou minulosťou. Neustála blízkosť smrti a pocity osamelosti vstupujú do ich snov a predstáv a prebúdzanie v nich miestami bolestné spomienky.

Vedľa smrti stavajú tvorci motív sexuálneho uspokojenia, telesnosti. Podľa Závodského k sebe sex a smrť neodmysliteľne patria. “Vlastne aj to spustenie rakvy môžeme brať ako prienik,, preniknutie do zeme, niečoho nám bytostne blízkeho, známeho a prirodzeného. Vo chvíľach straty milovaného človeka túžime po telesnej blízkosti, po ukojení. Podvedome chceme presvedčiť svoje telo, že my sme neumreli. Sex sa stáva nástrojom, ktorým je možné poprieť alebo prehlušiť prežité utrpenie,” vysvetľuje.

20:00 Štúdio SND – Izrael – Hanoch Levin: Stratené ženy z Tróje

Incsenačný tím

Režisér: Yair Sherman

Hudba: Vocal Guidance: Oded Gadir, live music: Dor Harari

Scéna: Barak Gaon

Kostýmy: Yair Sherman

Svetelný dizajn: Nadav Barnea

Účinkujú:

Lidor Edri, Ran Jacobian, Doron Brokman, Dor Harari, May Gariany, Tomer Machloof, Itamar Eliyahu, Shiran Nachum, Noam Arad, Michal Uziel, Daniella Dalin, Lena Fraifeld

Adaptácia Euripidovej tragédie “Trójske ženy” jedným z najväčších Izraelských scénaristov – Hanocha Levina, režírovaná Yairom Shermanom, víťazom tohtoročnej Golden Heagehog Award za najlepšieho režiséra.

Trójska vojna, najväčší epos v historií, sa začína únosom najkrašej ženy zo všetkých žien – Heleny od Grékov a končí sa dobytím Tróje. V tento osudný deň, sa ženy v Tróji snažia zachrániť seba a svoje deti od krutého osudu smrti a otroctva, a konfrontujú víťaznú stranu s morálnou dilemou. Hra o vojne, nenávisti a sile žien. Za svoju odvážnu prácu, ktorá uvažuje o dôsledkoch sexuálneho násilia na oboch stranách – víťazov a ich obetí, upravil Levin dve grécke tragédie – Hecuba a Trójske ženy a vytvoril samostatný text. V jeho adaptácií, Levin strháva lesk najväčších hrdinov Trójskej vojny, zobrazuje ich ako tyranov, špinavých a otrhaných po desiatich rokoch zbytočného zápasenia. Nakoniec, šialenstvo ich násilia prenáša aj na ženy, dokonca aj ony keď sú dostatočne riadené, ktokoľvek podľahne nutkaniu “urobiť potrebné”, aby si zachoval svoje vlastné telo a rodinu.

Newsletter

Chceš dostávať festivalové novinky?
Would you like to receive our newsletter?

Najnovšie komentáre